Veda, veda, veda a ešte raz veda!
Keby som je bol v školstve na špici - ešte pritvrdím. So školovanými ľuďmi má štát vždy najväčšie patálie. Nevedia sa udržať na uzde. Toť pozavčerom v Amerike - priamo v San Diegu - jeden vysokoškolák postrieľal pri obhajobe svojej dizertácie troch oponentov ako psov! Len sa tak skrúcali prestrieľaní na univerzitnej pôde ako sito! Stačí chvíľková nepozornosť orgánov štátnej moci, pozamykajú sa v akadémii, zabarikádujú a trucujú, až kým ich vojsko a polícia nevydymí. Ako k tomu prídu neštudovaní Kórejčania, aby platili zo svojich daní dymovnice?
Keby som ja bol v školstve na špici - začal by som hubiť najprv vysokoškolských učiteľov. Všelijakých docentov, profesorov, ašpirantov, akademikov a skeptikov, všetkých, čo za naše peniaze huckajú študentov proti štátu. Vtĺkajú im do hlavy angličtinu, deskriptívu a iné zbytočnosti, namiesto lásky k vlasti. Kórejci, ktorí sú na špici kórejského školstva, sa už teraz určite chytajú za hlavu, že neinvestovali do Matice kórejskej namiesto do informatiky a sémantiky! Deti by sa usporiadane učili kórejské ľudové balady, írečité dejiny Kórey a zo samej lásky k vlasti by boli šťastné. Ak sa trochu pozornejšie poobzeráme po svete, neunikne ma prísnosť, s akou štáty dohliadajú na kádre vysokoškolských učiteľov. To sú osie hniezda! Som rád, že máme na špici školstva ľudí, ktorí ich bzukotu rozumejú. Nie do detailov (do detailov si ani sami bzučiaci konzultanti a oponenti nerozumejú), ale vo všeobecnosti ľudia na špici školstva dobre vedia, o čo akademickej obci ide. Vo všeobecnosti treba tejto obci pristrihnúť krídla! Ja keby som bol v školstve na špici, vyjadril by som to takto: "Veda nemá čo lietať, veda má znášať vajcia!" Božemôj, keď si tak predstavím, koľko obežníkov by som vydal! Aktuálne pokyny, rady, jedným slovom, metodika. Treba vychádzať z cyrilo-metodickej tradície. Keď mi niekto zo školskej špice brnkne - som ochotný nastúpiť do metodického kabinetu hneď zajtra ráno. Volal by som si jedného docenta za druhým a pekne by som si s nimi pohovoril. Ako chlap s chlapom. Čert by v tom bol, aby nešli všetci učiť do Banskej Bystrice! To je tá správna akademická obec. Školskej špici by sa nemalo ťažiť investovať aj do dopravy! Keďže gros učiteľov budú tvoriť matičiari, treba zaviesť leteckú linku Martin - Bystrica. Takto na mape sa nezdá, že by bolo treba. Ale čo je mapa? Zdrap papiera! A novým vysokoškolským učiteľom s pristrihnutými krídelkami by dobre padla práve letecká doprava. Je síce pravda, že sa mnohým z prudkého stúpania a klesania v takom krátkom čase bude dvíhať žalúdok. Ale bude sa dvíhať aj úroveň školstva! A o to nám všetkým ide.
Keby som ja bol na špici školstva - ešte pritvrdím. Aby sa nemuselo vojsko presúvať v prípade potýčok na akademickú pôdu, budú kasárne priamo v areáli univerzity! Ak sa akademici pustia do potýčky, po chodbách budú dymovnice a vydymia ich hneď v zárodku. A teraz položím fundamentálnu otázku: Prečo by nemohli študovať na univerzite priamo vojaci? Vari sú menej vedychtiví ako ostatná mládež? Keď budú vojaci zároveň aj študenti, nedôjde nikdy k potýčkam. Na univerzitnej pôde zavládne pokoj a zároveň budeme mať na univerzite vzdelanú armádu - čo môže o sebe povedať máloktorý štát. O vedeckých hodnostiach bude rozhodovať armádna špica. Generálprofesori a generáldocenti.
Ach, prečo ja nie som na špici školstva! Každý národ by si takého metodika pestoval ako vo vate! A mňa tu necháte písať fejtóny, každý týždeň balamutiť čitateľa! Ale - vravím - stačí brnknúť a kúpim si letenku Martin - Bystrica (s medzipristátím v Bratislave) a som tam! Už sa vidím, ako chodím s pištoľou po Univerzitnej knižnici a živo polemizujem. Lebo, priatelia, jedine živá polemika môže dostať naše školstvo na svetovú úroveň! Dobre vyzbrojené, pekne uniformované študentstvo by svojich učiteľov ustrážilo. Aby prestali vyskakovať ešte aj s pristrihnutými krídelkami! Aby sa už konečne venovali vede, vede a ešte raz vede. Čo vy na to, páni rektori, prorektori, dekani - skrátka inteligencia?
Keby som ja bol na špici školstva - ešte pritvrdím.
Július Satinský
Zdroj: Július Satinský: Listy z onoho sveta, IKAR 2007
---------------------------------------------------------------------
Komentáre